رییس اتحادیه مسافربری تهران: اتوبوس خبرنگاران معاینه فنی سكو نداشت

به گزارش مدیرسا درپی اظهارات مطرح شده درباره وضعیت اتوبوس واژگون شده خبرنگاران در حوالی نقده ارومیه، رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران اظهار نمود: اگر این اتوبوس همان گونه که گفته می شود فاقد صورت وضعیت بوده و معاینه فنی سکو نداشته است، سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، پس از ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته دوم تیر ماه، یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که خبرنگاران را برای بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه به این منطقه برده بود در حوالی نقده به علت بروز مشکل در سیستم ترمز واژگون شد و دو خبرنگار جوان ایسنا و ایرنا در این حادثه جان خویش را از دست دادند. به دنبال این سانحه دلخراش اظهارات متفاوتی درباره اتوبوس خبرنگاران و شرایط فنی آن عنوان شد که گاها با یکدیگر تناقض های جدی داشت.

علی انصافی – رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران- درباره این حادثه و اتوبوس مورد نظر در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: اگر همان گونه که مطرح می شود این اتوبوس فاقد صورت وضعیت بوده مسلما معاینه فنی سکو نداشته است یعنی اگر حتی معاینه فنی را گرفته باشد، روی سکو در پایانه ها از جانب مدیر فنی معاینه و تایید نشده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست باید از شرکت حمل و نقل معتبری یک دستگاه اتوبوس می گرفت تا نه تنها اتوبوسی مجهزتر و بهتر برای خبرنگاران گرفته باشد بلکه اگر از شرکت حمل و نقل اتوبوس می گرفتند پیش از حرکت راننده، این اتوبوس روی سکو از جانب مدیر فنی معاینه و تست می شد و تمام سیستم آن مورد تایید قرار می گرفت.

رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران افزود: در بعضی اظهارات مطرح شده عنوان می شود ترمز اسکانیای واژگون شده خبرنگاران به اصطلاح خالی کرده و همین مسئله سبب شده تا این اتوبوس واژگون شود اما باید گفت اتوبوس های اسکانیا اگر شلنگ ترمزشان پاره شود یا به اصطلاح ترمزشان ببرد، چرخ های این خودرو قفل می شود و دیگر چنین اتفاقاتی نمی افتد اما احیانا ریتاردر خودرو (ترمز کمکی) با مشکل روبرو شده که چنین اتفاقی را رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در این حوزه، نبود زیرساخت های مناسب مانند جاده و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است چون که هم اکنون متوسط عمر اتوبوس های بین شهری در ایران ۱۰ تا ۱۵ سال است و نه تنها کارخانه های سازنده داخلی، اتوبوس تولید نمی کنند بلکه اجازه واردات هم به ما نمی دهند و اجازه واردات اتوبوس دست دوم سه ساله در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسید.

انصافی اظهار نمود: از طرفی جاده های کشور مشکلات زیادی دارند و ایمن نیست. پیچ های غیرفنی در این جاده ها وجود دارد که سالانه جان چندین و چند نفر از هموطنان مان را می گیرد. بعنوان مثال طی ۲۵ سال قبل در جاده چالوس آزادراهی درحال ساخت بوده که هنوز این اتفاق به صورت کامل نیفتاده است.

رئیس اتحادیه مسافربری استان تهران اعلام نمود: مشکل دیگر در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این است که وقتی یک اتوبوس چهار میلیارد تومان برای راننده، مالک یا سرمایه گذار آب می خورد مسلما کسی تمایلی برای سرمایه گذاری در این حوزه ندارد و بهتر می بیند که این پول را در بانک سرمایه گزاری نموده و بدون دردسر و نگرانی از تصادف و مسائل این چنینی سودش را دریافت کند، اما دولت باید مانند گذشته سوبسید بدهد تا نوسازی حمل و نقل عمومی مانند دیگر کشورها جدی شود. این اتفاق در دولت گذشته افتاده بود ۸۲.۵ درصد را دولت تقبل می کرد و بقیه آنرا سرمایه گذار می داد.

وی اظهار داشت: چرا در کشورهای اروپایی ضمن نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پنج سال است و هر پنج سال یکبار ناوگان آنها نوسازی می شود اما در ایران نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه سهم حمل و نقل عمومی را هم نمی دهند. بعنوان مثال برپایه قانون قرار بود سه درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای کمک به حمل و نقل عمومی اختصاص دهند اما تابحال این اتفاق نیفتاده است.

منبع: