مدیرعامل شركت مهندسی آبفا: ۱۲درصد مشترکین شهری و ۵ درصد روستاییان دوبرابر الگو مصرف آب دارند

به گزارش مدیرسا مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا اظهار داشت: ۵۸ درصد مشترکان شهری و ۵۵ درصد روستاییان طبق الگو مصرف می کند و باید با برنامه هایی شاهد کاهش مصرف مشترکین خارج از الگو باشیم.
به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا جانباز در نشست وزیر نیرو با مدیران آب و آبفا اظهار داشت: مقایسه سهم هزینه آب و فاضلاب در سبد خدمات نشان داده است که در بدترین شرایط هستیم، فقط ۰.۶ درصد سهم هزینه خانوار در ارتباط با خدمات آب و فاضلاب بوده و در سالهای گذشته شکاف قیمتی بین قیمت فروش و قیمت تمام شده رو به افزایش بوده است. وی ضمن اشاره به مبحث هزینه های آب در بخش شهری و روستایی بیان نمود: نسبت پوشش هزینه های آب در بخش شهری به پایین ترین میزان در سالهای اخیر رسیده است که سبب می شود به حوزه تأمین، نگهداری و استهلاک پرداخته نشود. به قول مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، صنعت آب و فاضلاب در بخش آب شهری حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع کرده که این رقم در بخش روستایی معادل ۸۰۰ میلیارد تومان است، به عبارت دیگر صنعت آب و فاضلاب رقمی بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان از پول خویش را دریافت نکرده یا به عبارتی یارانه داده است که این رویه باید تغییر کند. وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ توجه خوبی به این مورد شده است، تصریح کرد: ایران کشور کم آبی است، بخش زیادی از مرکز فلات ایران از نظر اقلیمی آب ندارد و این که در این کشور سرانه مصرف با کشورهای پرآب مقایسه شود، اتفاق خوبی نیست.

۵۸ درصد مشترکان شهری و ۵۵ درصد روستاییان طبق الگو مصرف می کنند جانباز با مقایسه تعداد مشترکان به تفکیک مناطق شهری و روستایی خاطرنشان کرد: در بخش شهری ۵۸ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می کنند که این رقم در مشترکان روستایی ۵۵ درصد است. در بخش شهری ۳۷ درصد مشترکان مصرفی تا دو برابر الگو دارند و رقم در بین مشترکان روستایی، ۳۳ درصد است. وی افزود: متاسفانه با وجود تمام مشکلات تأمین آب در روستاها، ۱۲ درصد مشترکان روستایی بیشتر از دو برابر الگوی مصرف، آب مصرف می کنند که این رقم در شهرها ۵ درصد است و نشان داده است که مصارف دیگری مانند شرب دام و کشاورزی هم از این محل انجام می شود. جانباز با بیان ۱۲ درصد مشترکان در بخش شهری از نظر حجمی مصرف بیشتر از الگو دارند، خاطرنشان کرد: این رقم در بخش روستایی ۳۱ درصد است که باید شاهد تغییر و کاهش آن باشیم. کاهش ۵ درصدی هدر رفت آب شهری تا آخر سال ۱۴۰۳ جانباز بیان نمود: در مدیریت تنش آبی یک هزار و ۹۸۴ پروژه داریم که اغلب در حوزه بازسازی و ارتقای تاسیسات آب و کاهش هدررفت دیده شده و بر مبنای آن تا آخر سال ۱۴۰۳ به صورت میانگین ۵ درصد میزان هدررفت آب شهری کاسته می شود. وی عنوان کرد: افزایش ذخیره سازی مخازن آب در شهرها و همینطور پروژه های اضطراری از دیگر برنامه ها در بحث مدیریت تنش آبی است. در مورد طرح های آبرسانی هم ۸۷ طرح آبرسانی در ۲۱ استان کشور اجرا خواهد شد که بیشتر از دو میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب در ثانیه به ظرفیت تأمین آب در شهرها اضافه خواهد شد. مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور افزود: از طرفی ۱۰۱ طرح فاضلاب در ۲۵ استان اجرایی و بیشتر از ۱.۷ میلیون مترمکعب تصفیه خانه جدید راه اندازی می شود که به باعث آن سطح بهره مندی از ۵۲ درصد به بالای ۵۶ ارتقا پیدا می کند.

آغاز طرح جهاد آبرسانی از هفته آینده جانباز آبرسانی روستایی را هم بعنوان یکی از برنامه های حوزه مهندسی آبفا یاد شده قرار داد و خاطرنشان کرد: برپایه تفاهمنامه ای که با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تنظیم شد، ۱۰ هزار روستا با بیشتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان طی ۱۵ ماه آبرسانی می شوند که جمعیتی معادل ۴میلیون و ۷۵۰ هزار نفر را زیر پوشش شبکه آبرسانی قرار می دهد. وی اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت تأمین بودجه، بیشتر از هفت هزار روستا هدف گذاری شده است که از هفته آینده اجرای طرح در بیشتر از هزار روستا آغاز می شود و به باعث آن شاخص زیر پوشش آب آشامیدنی و بهداشتی روستایی از ۸۲ درصد به ۹۰ درصد ارتقا پیدا می کند. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره تأمین منابع مالی بیان نمود: در این حوزه مبحث استفاده از آب های نامتعارف در دستور کار است که از تاکیدات وزیر نیرو است. برپایه آن حجم آب استحصال شده از آب های نامتعارف افزوده می شود و در برنامه ای که به مجلس عرضه شد، حدود یک میلیون مترمکعب در شبانه روز نمک زدایی و انتقال آب هدف گذاری شده که از این میان ۶۰۰ هزار مترمکعب از بخش صنعت است. جانباز ضمن اشاره به اینکه اقدام های خوبی در اینباره درحال تمهید است، اضافه کرد: در بازتخصیص طرح های فاضلاب و استفاده صنعت از این آب به جای آب آشامیدنی اجرای ۱۵۰ هزار مترمکعب نمک زدایی را در نظر داریم که از روش تهاتر نفتی صورت گیرد و ۴۰۰ هزار مترمکعب هم از محل خرید تضمینی تأمین خواهد شد. وی اظهار داشت: در همین مدت کوتاه دو آب شیرین کن در آبادان و خرمشهر و یک آب شیرین کن دیگر به ظرفیت بیشتر از ۱۵ هزار مترمکعب در چابهار اضافه می شود که در نهایت ۲۰ هزار مترمکعب درحال کارسازی است. جانباز در انتها تصریح کرد: برای مدیریت تأمین آب در سال ۱۴۰۱، سه رویکرد را باید توجه قرار دهیم. مبحث سیاست های مدیریت تأمین، پروژه های راه اندازی سد و طرح های آبرسانی که بیشتر از ۸۷ پروژه عملیاتی شده است، اما این راهکار اساسی نیست و باید به مدیریت توزیع و مدیریت مصرف دقت نماییم. وی افزود: در بخش مدیریت توزیع با کاهش هدررفت، حدود ۵ درصد تا آخر دولت هدف گذاری شده و در بخش مدیریت مصرف هم باید به بند «ی» تبصره هشت توجه گردد.

منبع: